tisdag 16 juni 2009

Många reagerar på ständga dörrar

Det är fler än jag som blir upprörda över att Björklund stänger dörrar genom att förbjuda elever med godkänt eller bättre betyg att förbättra sina kunskaper genom att studera på Komvux. Det är ren klasspolitik.

En man sa till mig: Det var ju på så sätt som jag lyckades gå vidare i livet. Jag fick chansen att förbättra min betyg och komma in på den utbildning jag ville gå. I ett läge där så många ungdomar är arbetslösa så är det ofattbart att Björklund vill göra det svårare att förbättra sina kunskaper, så att man kan nå en efterlängtad utbildning.

Det är i och för sig fel att slappa sig igenom gymnasiet för att sedan ta sig själv i kragen och gå på Komvux. Men jag tror inte att detta är ett stort problem. Det är mer vanligt att man inte orkar med gymnasiestudier av olika anledningar. Kanske för att man är skoltrött, eller att något har hänt i det sociala livet utanför skolan. Ska dessa elever straffas för att de vill få en ny chans? Vad är det för människosyn, undrar jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar