torsdag 11 juni 2009

Blandade känslor efter EU-valet

Jag har medvetet väntat några dagar med att kommentera EU-valet. Jag har velat tänka lite i lugn och ro. Det har inte varit så enkelt för dagarna och kvällarna har varit fyllda av olika möten. Just nu är det blandade känslor. Å ena sidan är jag glad för att valdeltagandet ökade, även om vi forfarande har ett alldelse för lågt valdeltagande. Å andra sidan så är jag klart besviken över mitt eget partis valresultat.

Men även (s) valresultat fyller mig med blandade känslor. Totalt röstade drygt 150 000 fler på oss, men eftersom valdeltagandet ökade så fick vi ingen ökad procentuell andel. Och i flera län och kommuner gick vi starkt framåt. I Jönköpings län ökade vi med 2,3 %. I min egen hemkommun ökade vi med 6,7 %. Det är strålande.

Det som bekymrar mig är att vi lyckas så dåligt i storstadsregionerna. Varför lyckas vi inte attrahera väljare i dessa områden? En förklaring har med det låga valdeltagandet att göra. Vi lyckas inte mobilisera våra väljare. Men det finns fler förklaringar, men dem ska jag vänta med tills jag fått reflektera valresultatet tillsammans med Broderskapsrörelsens förbundsstyrelse. Vi har nämligen möte nu i helgen.

Men i morgon bitti bär det först av till Örebro och sedan Uppsala för möte med ledningarna på de bägge universiteten. Sedan, på kvällen, möts vi i Broderskaps förbundsstyrelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar