tisdag 14 april 2009

Påsk i Aten

Igår vid denna tid promenerade jag och frugan i Aten. Nu tjugofyra timmar senare sitter jag i mitt arbetsrum i riksdagen, i Stockholm. Och under dessa timmar som passerat har jag mellanlandat i Frankfurt, gått av planet i Köpenhamn, bilat hem till Vaggeryd och tagit tåget upp till Stockholm. Nog lever vi i en global tid.

Det var fantastiskt trevligt att fira påsk i Aten. Under långfredagen besökte vi Agoran, platsen där demokratin föddes. Det var mäktigt. Jag kan ju inte förneka att det känns lite extra att gå runt på denna plats med tanke på att jag själv är riksdagsledamot.

Sedan gick vi till Areopagen. Från den kullen talade aposteln Paulus till atenarna för många år sedan enligt Nya Testamentet. Därefter bar det upp till Akropolis.

Med mig på resan hade jag två böcker som på olika sätt relaterade till mitt besök i Aten. Om Jesus, av Jonas Gardell, och Stolt min inte nöjd, av Pär Nuder. Grekland är ju ett starkt grekiskt-ortodoxt land och vid besöket på Areopagen gick särskilt mina tankar till Nya Testamentet och Paulus tal om Jesus. Att samtidigt läsa Jonas Gardells bok var stimulerande. Och att läsa Pär Nuders bok, som är mycket intressant, relaterar ju speciellt till frågor om politik och demokrati.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar