tisdag 17 mars 2009

Nya attacker från Maud mot löntagare och en passiv regering

Det har varit en lång dag. Steg upp kl 04.00 för att ta mig till Stockholm och riksdagen. Tyvärr strulade tåget. X2000 kunde bara köra med reducerad fart, så jag blev över en timme försenad.

Men sen har allt rullat på med möte kring svensk lärarutbildning, ett möte med oss s-ledamöter från Jönköpings län samt gruppmöte med s-riksdagsgruppen. Runt 18:00-tiden kom jag tillbaka till mitt lilla arbetsrum och har gått igenom en stor hög med post samt läst och svarat på en hel del mail.

På SVT-nyheterna hörde jag sedan hur Maud Olofsson (c) på nytt riktade en attack mot LAS och svenska löntagare. Nu vill hon blåsa till strid för att förändra turordningsreglerna. Inte ens Anders Borg vill se en sådan förändring. Vi får hoppas på att den borgerliga regeringen håller stången mot dessa enfaldiga attacker från vårt nya högerparti, centern. Dessutom vill hon inte förändra reglerna för bonusar till statliga chefer.

Nu har jag också sett på debatten mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt hos K-G Bergström. Och jag tycker att Mona var jättebra. Det framgick med tydlighet att vi har en borgerlig regering som mitt i pågående finans- och jobbkris är passiv. Varför vill de inte investera Sverige ur krisen. De har råd att sänka skatten, mest för de som tjänar mest, och det med lånade pengar. Men att investera i utbildning för de som är eller riskerar att bli arbetslösa finns inga pengar. Och något löfte till kommuner och landsting om pengar för att rädda jobb i välfärden gav inte statsministern. Ytterligare ett bevis på att vi har en regering som är mästare på att bara stå och titta på. Det duger inte.

Nu är det snart dags att gå till min övernattningslya och knyta mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar