lördag 3 oktober 2009

Motioner, Göteborg och Aaron David Miller

Fast att jag har ambitionen att ofta skriva nåt på min blogg så blir det inte alltid så. Den sista tiden har varit hektisk. Det har varit fullt ös med att skriva motioner under den allmänna motionstiden. Dessutom har det varit en hel del möten att klara av, så bloggskrivandet har legat för fäfot.

I tisdags var jag i Göteborg och medverkade på en stor europeisk konferens för folkbildningsorganisationer och andra ideella organisationer. Ett 80-tal personer från 20 länder var där förutom många personer från Sverige. På kvällen genomfördes ett interaktivt seminarium med uppkoppling mot Madrid i Spanien och Söråker i Sverige. Jag hade fått som uppgift att reflektera över finanskrisens konsekvenser för Europas folk. Min reflektion skulle mynna ut i en fråga till Margot Wallström och Astrid Thors, en minister från Finland. Min reflektion mynnade ut i en uppmaning om att vi behöver ett Kunskapslyft för utbildning, lärande och förändring.

Igår, fredag, hade vi i riksdagen besök av Aaron David Miller från USA. Han har varit rådgivare till sex utrikesministrar rörande arabisk-israeliska förhandlingar 1978–2003. Han har deltagit i utformandet av USA:s linje i Mellanösternfrågan och den arabisk-israeliska fredsprocessen. Det blev ett väldigt bra möte, där vi fick en god inblick i hur USA har hanterat den svåra konflikten mellan Israel och Palestina.

Och idag kom jag åter till Vaggeryd. Nu ska jag bänka mig framför TV:n och se på "Här är ditt liv". Det brukar vara intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar