måndag 14 september 2009

I morgon öppnar riksdagen

Kl 11.00 i morgon så sitter jag i min bänk i riksdagen och hör mitt namn ropas upp. Och jag svarar ja. Det är lite som barndomens skolstart. Sedan bär det av till Storkyrkan och gudstjänst. Därpå följer det offentliga öppnandet i riksdagen med tal av kungen och statsministern. Lite senare på kvällen blir det en operaföreställning på Kungliga Operan. Denna gången följer dottern med mig. Jätteroligt.

Det blir sista året, som jag hoppas, med en borgerlig regering för nästa år är det val igen. Nu väntar ett intensivt riksdagsår som kulminerar med en hektisk valrörelse.

Nu är det motionsdags i riksdagen. En masssa motioner kommer att lämnas in som ska behandlas under det kommande året. En del skriver man själv, andra ihop med olika partikollegor. Meningslöst säger en del eftersom de flesta avslås. Men jag tycker att det finns en poäng med motionsskrivandet. Då har vi ledamöter chansen att profilera för oss och hembygden viktiga frågor. Även om motionen avslås i år så kanske den bär frukt nästa år. Har du tips på en motion jag skulle skriva så är du välkommen att höra av dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar