lördag 1 augusti 2009

Jag vill inte förbjuda svensk vapenexport

Det är tredje dagen på Broderskapskongressen i Malmö. Det är politiska samtal från morgon till kväll. Väldigt många motioner ska diskuteras och beslutas. Oftast blir det kloka beslut, men i vissa frågor tycker majoriteten annorlunda än en själv. Det är demokrati.

En sådan fråga är vapenexporten. Kongressen beslutade att Broderskapsrörelsen aktivt ska verka för att svensk vapenexport förbjuds. Jag är broderskapare, men tycker inte så. Jag vill ha ett svenskt försvar. Då behövs vapen och jag ser gärna att vi har en svensk vapenproduktion. Då kan man också säga ja till att sälja vapen till andra länder, men det ska vara mycket starkt reglerat.

Tyvärr följs inte alltid den restriktiva lagstiftning vi har idag. Det är naturligtvis oacceptabelt och vi måste göra allt för att den svenska lagstiftningen ska följas. Det kan säkert också vara så att lagen bör skärpas. Men att förbjuda all svensk vapenexport är att gå alldeles för långt. Men nu har kongressen sagt sitt och jag får leva med att tillhöra en minoritet som inte tycker på samma sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar