torsdag 14 maj 2009

Morgontankar

Det blir sällan som man tänkt sig. Jag har haft ambitionen att skriva i min blogg varje dag, åtminstone varje vardag, men det har inte funkat. Det är ju så mycket annat som också ska hinnas med. Denna vecka har varit full med möten och aktiviteter från tidig morgon till sen kväll och så har det sett ut de senaste veckorna.

Igår började dagen med andakt med kristna gruppen här i riksdagen. Sedan var det dags för votering och sedan hastade jag iväg till Saltsjöbaden och en konferensdag anordnad av Folkbildninsgrådet. Temat för dagen var regeringens arbete med att sluta överenskommelser med det civila samhällets olika organisationer. Jag känner mig lite kluven inför detta. Är ideella organisationer på väg mot ett ökat beroende av offentliga myndigheter. Håller dessa organisationer på att sätta sig i knäet på staten. Misstanken finns hos mig att den borgerliga regeringens ambition att beskära statens insatser leder till att uppgifter vältras över på den ideella sektorn. Om det är så, var tar då samhällskritiken och uppkäftigheten vägen? Finns det en risk för att ideella organisationer tappar lite av sin själ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar