Varför vill inte utbildningsminister Jan Björklund att lärare på folkhögskolor ska ha rätt att delta i Lärarlyftet? Ja, det är många som undrande ställer sig den frågan, så även jag. Tisdagen den 8 juni ska vi mötas i en interpellationsdebatt. Det ska bli intressant att höra skälen till att Jan Börklund förmenar lärare på folkhögskolor att delta i Lärarlyftet.
Alla partier vill att Sverige ska ha världens bästa lärare. Det är det överlägset främsta målet inom hela utbildningssektorn om vi ska lyckas med all utbildnings viktigaste uppdrag, att ge gedigna kunskaper som grund för ett livslångt lärande. Vi behöver lärare som kan fånga lusten till lärande och utmana alla att vilja utvecklas maximalt efter sin förmåga. Inte minst är det avgörande för dem som inte har studietradition med sig hemifrån.
Vi socialdemokrater tror att lämplighet för yrket, en god grundutbildning, bra anställningsvillkor samt en väl fungerande kompetensutveckling är viktiga ingredienser för att nå målet att Sverige ska ha världens bästa lärare.
Lärarlyftet påbörjades 2007 och pågår t.o.m. december 2011. Fortbildning för yrkesverksamma och behöriga lärare är den största delen i hela satsningen. Syftet med fortbildningen är att höja lärares kompetens. Lärarlyftet riktar sig till lärare som är anställda hos en offentlig huvudman eller av en huvudman för en fristående skola.
Folkhögskolelärarna förvägras dock möjligheten att födjupa och bredda sina ämneskunskaper i Lärarlyftet. Lärare inom gymnasieskolan, kommunal vuxenutbildning och SFI har denna möjlighet, men inte folkhögskolelärarna. Självklart borde även folkhögskolelärare ges denna möjlighet.
En smutsig skandal
6 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar