onsdag 2 juni 2010

Finns det något hopp för Israel?

Efter det oacceptabla piratdådet av Israel mot fartygskonvojen med förnödenheter till Gaza så börjar man undra om det finns något hopp om att Israel ska börja uppföra sig som en civiliserad och demokratisk stat. Jag vet att jag tar i, men jag blir så oerhört upprörd och besviken på det groteska sätt som Israel uppträder mot enskilda och omvärlden.

Jag har hitintills inte trott på bojkott och sanktioner mot Israel i kampen för fred och rättvisa. Jag tror överlag mer på dialog. Men nu måste jag dock erkänna att jag börjar tänka den tanken. Kanske är det så att vi nu har kommit till vägs ände. Kanske är det dags att överväga en ny "ISAK-kampanj". Men en sådan kampanj kräver en massiv och internationell delaktighet för att påverka på djupet. Och det är väl här som min tveksamhet finns. Får vi inte till en massiv internationell rättviserörelse så blir en sådan kampanj ganska uddlös.

Sedan krävs det också att EU och USA agerar mycket mera kraftfullt än vad som gjorts hitintills. Det räcker inte med mer eller mindre skarpa formuleringar. Nu krävs handling.

Alla vet att USA har nyckeln i sin hand till en lösning. Om USA verkligen menar allvar och vill få till en förändring så måste de också i handling visa att nu är tålamodet med Israel slut. Tyvärr är jag inte särskilt optimistisk. Jag börjar få en obehaglig känsla av att president Obama varken kan eller vill ändra på någonting. I så fall blir det ännu en president som kommer med fagra utspel, men som i praktiken inte gör ett dyft för att förändra situationen. När det gäller Israel så verkar Obamas slogan snarare vara: No, we can not.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar