torsdag 11 februari 2010

Bristande ämnesdjup och inga pengar till utbildningsvetenskaplig forskning

Regeringen har idag presenterat den nya lärarutbildningen. Vi socialdemokrater välkomnar flera av förslagen, till exempel att alla lärarstudenter ska läsa matematik och svenska. Vi ogillar däremot bland annat borttagandet av specialistkunskaper för de små barnen, för vi tycker att alla elever har rätt att varje dag möta en riktigt god pedagog med djupa kunskaper. Det viktiga är inte om en lärare kallas för lågstadielärare eller inte. Det viktiga är att lärare för yngre barn får djupa kunskaper i de ämnen de lär ut.

Den socialdemokratiska regeringen tillsatte en utredning för att skapa en legitimation för lärare. De borgerliga lovade inför valet att genomföra en legitimering. Nu säger Björklund att besked först kommer i budgeten som läggs efter valet. Detta är ett solklart löftesbrott.

Vi har åtta förslag som stärker läraryrkets status:
1. Kraven på hur skolorna anställer måste höjas. Alla lärare ska vara utbildade, kompetenta och behöriga.
2. Regeringen föreslår ingenting som skärper kopplingen mellan lärarutbildningen och forskningen. Vi anser att lärarutbildningens vetenskapliga tyngd måste stärkas. Mer forskning och forskarutbildning behövs.
3. Öka samarbetet mellan högskolan, forskningen och lärare verksamma i skolan. Vi vill att det ska finnas forskarskolor/forskarcirklar och andra "mötesplatser" över hela landet.
4. Lärarutbildningen måste genomsyras av viktiga perspektiv såsom hållbar utveckling och jämställdhet.
5. Inför nya intagningsregler för antagning till lärarutbildningen. Intervjuer, tester, praktik i skolan med bedömare och examinatorer kan vara alternativ. Det behövs fler ingångar i läraryrket. En väg är ett system med kvalificerade hjälplärare.
6. Inför en AT-tjänstgöring för lärare.
7. Stoppa inte möjligheten att utbilda specialister. Lärare för de yngre åldrarna behöver också ämnesdjup. Små barn behöver stora kunskaper.
8. Stöd för att gå vidare. Den lärare som inte vill eller orkar vara lärare längre ska ha stöd för att kunna ta steget vidare till andra arbetsuppgifter inom skolan eller byta karriär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar